JHS 156 Asiakirjojen ja tietojen rekisteröinti sähköisen asioinnin ja asiankäsittelyn tiedonhallinnassa
Hyväksymispäivä
Julkaisupäivä
2004-06-08
Muokkauspäivä
2012-10-05
Voimassaoloaika
Toistaiseksi
Tila
Normaali
Tiivistelmä
Suosituksen tarkoituksena on auttaa viranomaista luomaan toimiva perusta sähköisen asioinnin ja asiankäsittelyn tiedonhallinnalle. Suosituksessa ei tarkastella koko asiankäsittelyprosessia, vaan tarkastelun kohteena on asioiden ja asiakirjojen rekisteröinti, rekisteröintiin liittyvät normit, vaatimukset ja ohjeet sekä se, miten rekisteröintiä voidaan hyödyntää asiakirjallisen tiedon käsittelyssä. Sähköisten palveluiden rakentaminen vaatii yleensä palveluprosessien mallintamista ja niissä apuna käytettävien tietojärjestelmien määrittelyä. Tällöin myös yleensä ratkaistaan asioiden ja asiakirjojen rekisteröintitarve kyseisessä käsittelyprosessissa. Asioiden ja asiakirjojen käsittelyyn vaikuttaa merkittävä määrä lakeja, asetuksia ja muuta ohjeistusta. JHS 156 auttaa identifioimaan keskeiset asiakirjahallinnon asettamat perusvaatimukset, joita rekisteröinnin suunnittelutyölle on asetettu, sekä listaa näihin vaatimuksiin liittyvän keskeisen ohjeistuksen.
2010-04-22: Jatkettu voimassaoloaikaa 31.12.2013 asti.
2010-06-20: Suosituksen voimassaoloajaksi muutettu JHS-jaoston kokouksen 3.6.2010 päätöksellä "toistaiseksi".
2012-03-07: Päivitetty JHS-jaoston 39 päätöksen perusteella suosituksessa olevat linkit viitteinä oleville verkkosivuille. Lisäksi poistettu viittaukset poistettuihin JHS-suosituksiin JHS 144 ja JHS 132.
2012-10-05: Muutettu JUHTAn uudeksi puhelinnumeroksi 0295 16001.